Sunday, February 14, 2010

Что, у нас шестого урок?

Först började jag skriva på finska, sen på engelska, men det blev int ti någo. Provar så här då! Jag kommer på mig själv med att tänka på ryska med jämna mellanrum, är det månne ett bra eller dåligt tecken? För tänk om jag tänker grammatiskt fel, vad händer då?

Jag bloggar från mitt nya rum:) Det är stort, känns stort för mig åtminstone, har t.om. möbler ju! Sen igen så är ju allt stort i jämförele med rummet i Halis. Enda negativa sidorna med att bo här är att båda rumskompisarna röker, o de gör det inne. Hemma sku det störa, men här är det fullkomligt normalt. Ja, o sen dammet förstås. Fastän jag inte är något städ-freak, så stör det mig enormt när allt ser ut att vara städat och bo-bart o fint, o sen kikar man upp på bokhyllan o hittar damm säkert sedan flera år tillbaka...

Jag va ute igår:) Vi for ti en bar på Bolshaya Konjushennaya bredvid där som jag jobbar... Tyckte mig höra alla möjliga skandinaviska språk på stället, o hade varit bra ställe att dra en ordentlig bottennotering på. Not. Med tanke på att största delen av sjacket säkert samarbetar på någo vis med Nordiska Ministerrådet hade det kunnat leda till diverse pinsamheter. Nä, så några bottennoteringar blir det inte i St. Petersburg.

Vad kostar taxin i St. Petersburg? Eftersom alla bilar i St. Petersburg är potentiella taxibilar, räcker det med att vinka åt vilken som helst, o det är billigt. Väldigt billigt. Och ett snabbt o enkelt sätt att ta sig fram på. Vi betalade ca 3,70e dit o ca 3e tillbaka hem, för jag prutade lite:) Det va förresten det enda som jag betalade för under hela kvällen. Måste bjuda en runda för mina rumskompisar någon gång.... Har jag sagt att det är män jag bor med? De är jättetrevliga! Ena är som klippt o skuren ur något London gatu-mode magasin, o andra är flintis. Flint-skallig alltså. Japp, så nu rör jag mig tryggt och säkert på gatorna i St. Petersburg!

T.om. wc-pappret är annorlunda här. Eller rumskompisarna köpte ett som doftar appelsin! Underbart! Ska importera massor av det med till Finland.

Nu måste jag börja avancera mig ti butiken för att hämta rödvin o choklad! En kompis kommer på besök.

2 comments: